مشخصات فولاد به کار رفته در تیرچه پیش تنیده
تیرچه پیش تنیده از بتن و وایرهای فولادی تشکیل شده است. فولادهایی که در جهت پیش تنیدگی استفاده می شود انواع مختلفی دارند، که شامل وایر، کابل یا مفتول و میلگرد می باشد.
وایر
وایرهای به کار رفته در تیرچه پیش تنیده جهت انجام عملیات پیش تنیدگی معمولاً حدود ۳ الی ۷ میلی متر قطر دارند و حاوی مقداری از ۷/۰ تا ۸۵/۰ درصد کربن هستند. فولاد نرم دارای ۲۵/۰ تا ۲۹/۰ درصد کربن است. این وایرها را تا دمای هزار درجه سانتیگراد گرم کرده و بعد از آن کشیده میشوند. کشیدن موجب کم شدن قطر وایرها می شود و مقاومت کششی آن را بالا میبرد. وایرها را معمولاً به دور قرقره ای به قطر ۶۰۰/۰ تا ۷۰۰/۰ میلیمیتر میپیچاند در این صورت فولاد شرایط مناسبتری را برای عملیات پیچیدگی خواهد داشت.
در روش پیش کشیده، نیروی پیش تنیدگی از طریق پیوستگی میان بتن و فولاد به عضو انتقال میشود. بنایراین بسیار مهم است که پیوستگی لازم بین بتن و فولاد شکل گرفته باشد، برای تحقق این موضوع معمولاً روی سطح وایرها دندانه هایی ایجاد می کنند وتغییری در شکل وایرها ایجا کرده و حالت موجی شکلی به آن میدهند
نکته اساسی این است که جهت تولید مقطع پیش تنیده حتما می بایست از فولاد خاصی استفاده مورد استفاده قرار گیرد که دارای مقاومت کششی بالایی می باشد که در تیرچه پیش تنیده از پی سی وایر با مقاومت ۱۸۰۰۰ کیلوگرم در سانتی متر مربع است.این نوع وایر با توجه به تکنولوژی روز دنیا در کشور ما تولید نمی شود و به اجبار با واردات تامین می شود.
کابل
نوع دیگری از فولاد که در تیرچه پیش تنیده به کار میرود کابل یا مفتول است که به وسیله ۷ وایر با قطرهای ۸ تا ۱۸ میلیمتر تهیه می شود. ساخت آنها به این شکل است که ۶ وایر به حالت مارپیچ به دور یک وایر که در مرکز قرار داده شده است پیچانده میشوند. مفتول ها به سه شکل استاندارد، چون-بافته و سوپر (فشرده) ساخته میشوند.
مفتول های چون-بافته :در صورت استفاده از وایرهای چون کشیده در بافتن یک مفتول، آن مفتول به شکل چون-بافته خواهد شد که در اثر قرار گرفتن در گرما، سستی درون آن ایجاد میشود.
مفتولهای سوپر: این مفتول ها از مقاومت آلیاژی بالاتری برخوردار هستند. با کشیدن این مفتول ها از داخل یک نورد موجب فشردگی آنها میشود که دارای سطح مقطع بزرگتر یا به عبارتی قطر خارجی هستند و به این نوع مفتول، مفتول های فشرده می گویند.
میلگرد
برای تهیه میلگردها از فولادهای آلیاژی با قطرهای ۲۰ تا ۴۰ میلی متر استفاده می شود که حرارت داده شده اند و برای افزایش خاصیت های مکانیکی شان بعد از سرد شد آنها را می کشند. غالباً بر روی تمام سطح این آرماتورها شیارهای کشیده میشود که به اصطلاح به آنها رزوه میگویند و گاهی فقط دو سر آن را رزوه میکنند و مابقی سطح آن به شکل صاف باقی میماند. علت رزوه کردن آرماتورها چه به صورت کلی چه در دو سر، به دلیل مهار کردن آن و یا ایجاد اتصال میان دو آرماتور که در مجاورت یکدیگر قرار دارند صورت میگیرد.
در تمامی انواع فولاد های پیش تنیده با پروسه سرد کاری ، مقاومت بالا در آنها ایجاد میشود بنابراین باید دقت داشت که زمان مرحله انبار داری و اجرا ، این فولادها در معرض گرمای ساع شده از جوشکاری و عوامل دیگر قرار نگیرد. عواملی مانند زمان دما و تراز تنش می توانند بر روی فولاد تأثیر گذاشته و تغییراتی در آن ایجاد کندو در نهایت منجر به سستی آن گردند.از این رو جهت آزمایش استاندارد ، میزان سستی آن را بعد از ۱۰۰۰ ساعت و در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد اندازه گیری میکنند
نقش سازه ای میلگرد برای پوشش ضعف کششی بتن می باشد ،و با استفاده از میلگرد های با آج مناسب موجب پیوستگی بتن و میلگرد می گردد و ترکیب این دو جسم بسیار مستحکمی را به وجود می آورد که توانایی و ظرفیت مناسبی را نیز دارد.